lørdag 26. september 2009

Besøk hos tante i Tyrkia

I begynnelsen av september var jeg på besøk hos min tante og søskenbarn i Tyrkia.


Har snakket om å dra på besøk i snart ett år, så nå var det på høy tid!!!!!!

Tyrkia kart. Hang i barnehagen

De har gjort det vi andre bare snakker om at vi vil - flyttet til varmere strøk for en periode!
Ruben på 11 år går på tyrkisk skole, det har han gjort ett år nå.
Adrian på 5 år og Charlotte på 3 år, har gått i tyrkisk barnehage like lenge. Og lille Celine på 1 år har akkurat startet i samme barnehage.

Jeg var så heldig at jeg fikk være med i barnehagen og se hvordan de hadde det der. Nå har ikke jeg vært i mange barnehager, men denne imponerte meg virkelig. Så masse glade farger og malerier over alt. Ikke vanskelig å se at dette var en barnhage.




Barnehagen er åpen til kl 18.00, og er til og med åpen lørdager. Her er det virkelig tilrettelagt for familier som ikke har 9 til 16 jobb!

Det som var litt rart for meg, var at de aldri var ute om sommeren. Personalet er redd barna skal få solstikk.... For oss som ser så lite til solen, er jo dette veldig rart.
Vi har ikke barn selv, og det er derfor stort sett stille og rolig hjemme hos oss. Den vanligste lyden hos oss er vel klikkelyd fra strikkepinnene mine - ofte til Oles store irritasjon :-/

Så jeg hadde forberedt meg godt på å skulle bo sammen med fire barn, fra ett til elleve år, i en uke.

Hele gjengen rundt lunsj bordet.
Adrian, Charlotte, nabojentene,
Ruben, tante og Celine.

Men oppdaget fort at jeg hadde forberedt meg til to barn for lite..... Barn og barnebarn til naboen var også i Tyrkia. Her er alle dører åpne, så barne kom og gikk hele dagen. Til en lunsj satt vi med seks barn rundt bordet!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og fem av dem var fra 5 år og nedover!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg storkoste meg!!!!!!!!!!! Det er noen fantastiske barn alle sammen!

Vi var selvfølgelig også litt på shopping. Man kan ikke ha vært i Tyrkia uten litt shopping har jeg hørt. Det ble noen timer på marked, noen timer i byen, og noen timer i gamlebyen i Side.

Fant masse fint, og masse merkelig. Noe ble kjøpt, og andre ting klarte jeg la være å kjøpe.

Og vet dere, min kjæreste tante fant en garnbutikk - jeg var i drømme land! Så masse fint garn, og til en latterlig billig peng. Skulle opprinnelig ha nesten tom koffert med meg hjem, men vet dere, den var langt fra tom etter jeg hadde vært i garnbutikk. 6 kg garn kjøpte jeg!!!!

Så jeg har mer enn nok å henge fingrene i framover.







I drømmeland med shopping resultat!

Ruben kjøpte ikke denne :-)
Det var kjekt med shopping, til tider både for store og små.... Men, noen blir raskere utslitt enn andre. Og da spesielt de som ikke har så mange års erfaring innen shopping!










Celine, helt utslitt etter tur på marked. Og Ruben ble også ganske lei etter hvert...










Charlotte og Celine etter en lang dag på stranden. Og middag og shopping i gamlebyen i Side.
Da er det godt å ha en vogn med plass til to......

Jeg har hatt en fantastisk koselig og innholdsrik uke hos familien i Tyrkia. Håper de ikke er lei meg, og at jeg får komme tilbake neste år.

Fikk en litt brå avsluttning på en koselig uke. Skal, for min egen del, ikke rippe så mye opp igjen i dette. Men skal gi alle et godt tips!

Går flyet hjem igjen rundt kl 05.00 lørdag 5. september, så er dette natt til lørdag, ikke natt til søndag..... og når man er litt vimsete, og ikke klarer å tenke sånn. Ja, da er det godt at man har bestilt henting hos Norman Tyrkiareiser, de henter på døren.... Dette, kombinert med at jeg klarer å pakke alt på to minutter, så når man flyet :-)

2 kommentarer:

Lenedyret sa...

Har skjønt at du har hatt det kjempe kjekt :) Det med heimreisen får vi heller berre le av, det kunne skjedd oss alle :) Men skulle likt å sett på når du pakka, det imponerar stort!! 2 min!! WoW :)

Birkus sa...

Skulle gjerne likt å sett den pakkingen selv også. Og sett fjeset mitt når jeg oppdaget at det var meg bilen skulle hente :-)